Wszystkie informacje udzielane są pod numerem 62 737 42 52   62 737 42 50
8:00 - 18:00
Polityka prywatności

Polityka oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Polityka

oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem

 

Preambuła, czyli wstęp do dokumentu

 

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

 

Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci

 

•Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia    20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zm.).

•Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.).

• Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzecznik Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1545 ze zm.).

• Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 292).

• Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 991 ze zm.).

• Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1516 ze zm.).

• Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2702
ze zm.).

• Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1213).

• Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 lipca 2023 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami (Dz. U. poz. 1515).

 

Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci

 

1.Standardy Ochrony Dzieci (SOD) – to zasady wprowadzane w instytucjach, organizacjach, placówkach, które świadczą usługi na rzecz dzieci, pracują z dziećmi i/lub w których dzieci przebywają bez opieki rodziców/opiekunów prawnych (oświata, placówki pobytu stałego, turystyka, pomoc humanitarna etc.) w celu ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

2. Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.

3. Placówka systemu ochrony zdrowia, placówka medyczna – każda placówka prowadząca działalność leczniczą bez względu na formę prawną i źródło finansowania, świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.

4.Kierownictwo – osoba, organ lub podmiot, który w strukturze danej placówki zgodnie
z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach instytucji.

5.Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, przemoc wobec dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie, którego dopuściła się przez jakakolwiek osoba, w tym personel placówki medycznej.

6.Personel – pracownicy, współpracownicy, niezależnie od podstawy zatrudnienia (w tym osoby świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne, wolontariusze, studenci, rezydenci, stażyści, praktykanci), miejsca zatrudnienia (szpital, przychodnia przyszpitalna, pozostałe jednostki), pełnionych stanowisk (lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni, inni pracownicy medyczni, psychologowie, psychoterapeuci, personel administracyjny, pomocniczy, w tym sprzątający i pilnujący porządku).

7.Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.

8.Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem - wyznaczony przez kierownictwo placówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.

9.Dane osobowe dziecka - wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

Zasady rekrutacji personelu

 

Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.

 

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

 

Zasady postępowania w przypadku potrzebnej interwencji  przedstawia Załącznik  nr 2 do Polityki.

 

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem placówki a dziećmi

 

Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik 3 do niniejszej Polityki.

 

Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w placówce

 

1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa.

 

2. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

 

3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik 5 do niniejszej Polityki.

 

4. Osoba odpowiedzialna za kwestie związane z ochroną dzieci.

 

1)      Koordynatorem nadzorującym realizację Polityki ochrony dzieci w spółce  jest                                       Pani Beata Kowal- Namysł zwana dalej: Koordynatorem.

 

2)  Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki  oraz za proponowanie zmian w Polityce.

 

5. Monitoring.

                                                                                         

1) Koordynator przeprowadza wśród personelu placówki, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik 7 do niniejszej Polityki.

 

2) W ankiecie personel placówki może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki.

 

3) Koordynator  dokonuje opracowania wypełnionych przez personel placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu placówki.

 

6. Kierownictwo placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi placówki nowe brzmienie Polityki.

 

 

Przepisy końcowe

 

1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

 

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, w szczególności poprzez umieszczenie na stronie internetowej spółki.

 

3. W ciągu 14 dni od ogłoszenia Polityki każdy z personelu zobowiązany jest zapoznać się z nią i poświadczyć własnoręcznym podpisem na liście osób zapoznanych z Polityką. Lista osób zapoznanych z Polityką przechowywana  jest przez Prezesa Zarządu.

 

Załączniki/dokumenty związane

 

Załącznik nr 1 - Zasady bezpiecznej rekrutacji

Załącznik nr 2 - Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

Załącznik nr 3 - Zasady bezpiecznego kontaktu personelu z dzieckiem-pacjentem

Załącznik nr 4 - Zasady bezpiecznego kontaktu personelu z dzieckiem-pacjentem –dla dzieci

Załącznik nr 5 - Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

Załącznik nr 6 - Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna

Załącznik nr 7 - Ankieta monitorującą poziom realizacji/znajomości  Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Załączniki nr 8 -Podstawowy schemat interwencji prawnej

Załącznik nr 9 - Formularz zgłoszenia

 

Odpowiedzialność

 

1) Za realizację Polityki odpowiada Prezes Zarządu.

2) Za  koordynację odpowiada Koordynator Polityki.

3) Za monitorowanie Polityki odpowiada Koordynator Polityki. 

 

 

 

Prezes Zarządu

Barbara Bartoś

góra
NASZE
Certyfikaty
Politykę jakości Ośrodka Leczenia Kompleksowego Sp. z o.o. wyznacza pacjent, który weryfikuje, potwierdza i wyznacza nowe kierunki rozwoju.

Zarząd zobowiązuje wszystkich pracowników do spełniania potrzeb pacjentów oraz do ciągłego podnoszenia jakości.
więcej
UBEZPIECZENIA
Dodatkowe
Posiadamy umowy z towarzystwami ubezpieczeniowymi na świadczenia zdrowotne w ramach ubezpieczeń dodatkowych.

OLK udziela świadczenia medyczne upezpieczonym w różnych Towarzystwach Ubezpieczeniowych.

więcej
ZADZWOŃ
Rejestracja
Rejestracje telefoniczne:

telefon. 62 737 42 50
62 737 42 52
Produkt został dodany do koszyka